کد مطلب:303512 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:236

عبادت و بندگیش برای خدا
مقام عبودیت بالاترین مقام یك بنده در پیشگاه خداوند متعال است. پیامبران الهی تا در مقام بندگی درجه دار نمی شدند لایق دریافت مقام نبوت نبودند چنانچه در تشهد می خوانیم... عبده و رسوله. ابتدا عبودیت حضرت محمد (ص) را شهادت می دهیم و سپس رسالت او را.

فاطمه علیهاسلام بالاترین درجه را در عبادت پروردگارش كسب كرده بود او همچون پدرش عاشق جمال و جلال حق بود به طوری كه در عبادت، از خود بی خود می شد. در محراب عبادت آن چنان نورش به آسمانها می تابید كه خداوند تعالی به فرشتگان می فرمود: نگاه كنید فاطمه را كه چگونه در محراب عبادت از بیم حق می لرزد. او در قنوت نمازهای نافله شب پیوسته به همسایگانش دعا می كرد چنانچه در روایت آمده امام حسن مجتبی فرمود: رایت امی فاطمة علیهاسلام قامت فی محرابها لیلة جمعتها فلم تزل راكعة ساجدة حتی اتضح عمود الصبح و سمعتها تدعو للمومنین و المومنات و تسمیهم و تكثر الدعاء لهم ولا تدعو لنفسها بشی فقلت لها:

یا اماه لم لاتدعین لنفسك كما تدعین لغیرك؟ فقالت یا بنی! الجار ثم الدار. [1] .

جمعه شبی مادرم فاطمه را دیدم كه در محرابش ایستاده و نماز می خواند و پیوسته در ركوع و سجود است تا صبح طلوع كرد و شنیدم كه مومنین و مومنات را دعا می كرد و یك یك نامشان را بر زبان می آورد و چیزی برای خود از خدا نمی خواست. من به مادرم گفتم مادر چرا چیزی از خدا برای خود نمی خواستی همانطوری كه برای دیگران دعا می كردی؟ فرمود:

پسرك من اول همسایه بعد اهل خانه. آیا نباید چنین بانوی با عظمتی با این طرز بینش و تفكر و رافت و مهربانی و خیرخواهی برای همنوعان و همسایگان برای تمام زنان جهان بلكه همه مردان عالم الگوی كمال و معنویت باشد؟ آیا چنین زنی تا روز قیامت الگوی اهل عالم نیست؟

یا زهرا


از مثل تو زن سزد به مردان

نازند همه زنان عالم


احمد به تو افتخار دارد

بر جمله پیمبران عالم



[1] فاطمةالزهرا بهجة قلب المصطفي.